Thursday 7 August 2014

Anda Menghadapi Masalah Sukar Untuk Tidur ?

Cabaran 60 Hari - Day 30

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca semua,

MamaLuv harap agar anda semua diberkatiNya dan di kurniakan kesihatan yang baik di samping keluarga tercinta. Sejak kebelakangan ini MamaLuv ada terima beberapa panggilan tentang masalah sukar untuk tidur. Mereka yang mungkin mengalami masalah sukar tidur disebabkan oleh tekanan kerja yang dialami atau sudah menjadi kebiasaan bagi sesetengah orang untuk tidur yang lewat dan sekejap. Satu ketika dulu MamaLuv juga pernah menghadapi masalah yang sama, tetapi sekarang tidak lagi. Apa rahsianya? Sekejap nanti MamaLuv akan kongsikan dengan anda semua....

TAHUKAH ANDA, masalah gangguan tidur atau tidur yang tidak mencukupi membantutkan proses menurunkan berat badan bagi sesiapa yang sedang dalam proses menurunkan berat badan. Jurulatih kecergasan Mike Mahlker(mikemahler.com) menyatakan tidur yang cukup dan berkualiti akan meningkatkan penghasilan Melatonin yang akan menurunkan hormon yang boleh menyebabkan lemak tersimpan. Ini bermakna tidur yang berkualiti dan mencukupi boleh membakar kalori dan mengelakan kalori tersebut tersimpan sebagai lemak. Melatonin juga adalah merupakan antioksidan yang kuat, menghalang pengumpulan lemak perut dan peningkatan insulin dan sensitivity hormon leptin.Tidur juga adalah cara semulajadi yang membekalkan rehat, pemulihan dan tenaga kepada manusia. Ini diakui oleh Pengarah Pusat Tidur Universiti Glasgow, Profesor Colin Espie.

Menurut kajian yang dilakukan di Universiti Warwick,mereka yang tidur kurang enam jam sehari dan terganggu berisiko 48 peratus menghidap atau meninggal dunia akibat sakit jantung dan 15 peratus risiko menghidap atau mati akibat serangan angin ahmar.


Anda Menghadapi Masalah Sukar Untuk Tidur ?



Berdasarkan risiko – risiko diatas, kita sepatutnya berusaha untuk mendapatkan tidur yang mencukupi, kepada anda yang mengalami masalah kesukaran untuk tidur, tip-tip di bawah mungkin dapat membantu

5 Makanan yang boleh membantu untuk dapatkan tidur yang sempurna

1. Anggur

Anggur secara semulajadinya mengandungi kandungan Melantonin yang tinggi yang boleh mambantu mengawal jam badan (body clock) anda. (Men's Fitness)

2. Oat

Oat dan makanan yang berasaskan gandum (wholegrain) akan meransang penghasilan serotonin dalam otak. Serotonin adalah sejenis hormon yang terdapat dalam tubuh manusia yang mengawal mood, mengurangkan emosi negative dan membuatkan seseorang menjadi lebih bahagia (DiariBintang.com dan Men's Fitness)

3. Kacang Almond

Kacang Almond mengandungi tryptophan, sejenis asid amino yang membantu badan anda untuk tidur dan mendorong penghasilan serotin. (Men's Fitness)

4. Susu

Susu adalah sejenis sumber kalsium yang baik kepada badan yang mana akan dengan kombinasi tryptophan akan menghasilkan serotonin dan melatonin. Ini akan menghasilkan tidur yang berkualiti, (Men's Fitness)

5. Pisang

Buah yang kaya dengan magnesium ini akan membantu merehatkan otot badan ketika tidur, ia akan membantu mengurangkan pergerakan badan ketika tidur yang boleh menggangu tidur kita. (Men's Fitness).



JADI, demi untuk mendapatkan tidur yang sempurna, tidak salah untuk kita mencuba makanan diatas sebelum tidur, mungkin sedikit sebanyak dapat membantu pada mereka yang mengalami masalah sukar tidur. Tetapi perlu sentiasa beringat setiap makanan yang diambil perlulah dalam kuantiti sederhana dan masih dalam ruang lingkup keperluan kalori badan seharian.


Dengan Shaklee, produk Ostematrix boleh membantu anda menyelesaikan masalah sukar untuk tidur. Ostematrix ini gantian pada mereka yang tidak suka minum susu dan dalam masa yang sama ia boleh membantu dalam menjaga kesihatan tulang anda. 

Untuk pembelian terus  OSTEMATRIX, anda boleh klik gambar rajah di bawah....


"Be Healthy & Stay Healthy"

Untuk Pertanyaan, Konsultasi dan Pesanan Produk SHAKLEE:

✍ FB : Emma Kartika Mohd Anuar
➲ Pengedar Sah Shaklee Klang (SID) ID: 887782
✍ LIKE Fanpage : vitaminswithluv
✉ Email : ikka1979@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp : 012-2285484
➲ Cash On Delivery (COD) : Klang (Bukit Raja, Meru dan Kapar), Shah Alam dan Setia Alam
➲ Penghantaran ke seluruh Malaysia

**Daftar sebagai ahli SHAKLEE dengan yuran pendaftaran serendah RM75.00 (seumur hidup), anda jimat sehingga 15-25%.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...