Monday 28 April 2014

RAMUAN DARI PASAR BOLEH MEMBUNUH BAKTERIA???

Ada sejenis bahan yang sering didapati di pasar atau pasaraya, boleh digunakan sebagai pengganti ubat ubatan moden. Bahan itu sering dijadikan ramuan utama masakan di Malaysia. Saya sendiri kalau memasak pasti menggunakan bahan ini untuk menambahkan kelazatan masakan. Haa.. anda mesti tertanya bahan apa ya.. :)

Saya ingin kongsikan sedikit info daripada bacaan saya mengenai perubatan gaya Nabi s.a.w yang menggunakan bahan semulajadi dalam merawat pelbagai penyakit.Kali ni, saya nak share mengenai BAWANG PUTIH(BP). Benar, BP mempunyai banyak khasiat dan diamalkan oleh penghulu umat, Nabi Muhammad s.a.w.

bawang putih
  
BAWANG PUTIH (BP) adalah antibiotik semulajadi yang boleh membunuh kuman bakteria didalam badan manusia. Menurut kajian yang dijalankan oleh pakar ubat antibiotik, Louis, BP mempunyai kesan yang sama dengan penicillin. Selain itu, laporan kajian mengatakan , aroma bawang putih dapat membunuh bakteria yang berjarak 20 cm. Tuberkulosis adalah penyakit umum yang pernah menjadi epidemik pada zaman dahulu. Di awal kemunculan penyakit itu, mereka menggunakan BP sebagai ubat. Mikro bakteria tuberkulosis sensitif dengan beberapa komponen sulfur yang terdapat pada bawang. Berikut adalah ringkasan khasiat/ kegunaan bawang putih (BP)---:-

  • HIV (Human Immunodeficiency Virus) - BP efektif dalam mengendalikan beberapa jangkitan sekunder berkaitan AIDS. Menurut Duke, iaitu Pengarah Immune Enhancement Project of Portland, Oregon, Amerika Syarikat, " Bawang putih (BP) dapat menangkal penyebaran HIV 1 dalam tubuh". Penghidap HIV disaran memakan 3- 5 ulas bawang putih setiap hari.  
  • Luka -Jika terkena gigitan serangga atau mempunyai luka , rendam luka dengan air BP serta bahan-bahan daripada BP. 
  • Selsema ibu yang menyusukan bayi- Kita sedia maklum bahawa ibu yang menyusukan bayi tidak boleh mengambil ubat-ubatan moden sembarangan. BP dapat menyembuhkan selsema ibu yang menyusukan bayi dengan efektif dan selamat untuk bayi. 
  • Bronchitis(Jangkitan kuman pada paru-paru)- Kebiasaan menyerang kanak-kanak. Terdapat kisah seorang kanak-kanak berumur 4 tahun yang menghidap bronkitis telah diberi pelbagai jenis antibiotik tetapi masih tidak sembuh sehinggakan si ibu berputus asa. Jiran beliau telah menyarankan supaya meletakkan BP mentah pada kaki dan dibalut. Ia dilakukan setiap malam, dan Subhanallah, kanak-kanak tersebut sembuh selepas 2 malam mengamalkannya.
  • Kanser - Senyawa Allium (genus onio-garlic)  yang ada pada bawang putih , dapat meningkatkan sistem pertahanan tubuh (imun sistem badan), menjaga supaya karsinogen(penyebab kanser) tidak dapat masuk ke dalam sel-sel tubuh. Ini mampu menghalang perkembangan tumor. Dially sulfida,  iaitu komponen bawang putih juga dapat membuang karsinogen tidak aktif pada hati. 
  • Kolesterol- Terdapat lebih daripada 12 kajian yang menunjukkankan bawang putih dapat menurunkan paras kolestrol bahaya,LDL sehingga 15%. 
  • Batuk, selsema, hidung sumbat - Gabungan madu, bawang merah, bawang putih mampu menciptakan satu ubat yang efektif untuk hidung tersumbat atau selsema. Menurut pakar herba, gabungan bahan-bahan ini baik untuk sistem pencernaan , sendi-sendi dan hati. 
  • Diabetes -Bawang putih dapat mengatur paras gula dalam darah dengan efektif. 
  • Tekanan darah tinggi, jantung - Amalan memakan bawang putih sebanyak 2 kali sehari dapat menurunkan kadar tekanan darah tinggi dan mengelakkan serangan jantung serta membaiki sistem peredaran darah. Bawang putih membantu mencairkan darah, mengelakkan serangan jantung dan strok. Pelbagai ujikaji dijalankan, menunjukkan dengan mengambil makanan tambahan bawang putih, dapat menurunkan kadar kolesterol LDL. Pengambilan 1 ulas bawang putih mentah setiap hari dapat menurunkan kadar kolesterol dengan efektif, jesteru menurunkan tekanan darah tinggi.  
  • Mati pucuk- Bawang putih diketahui sebagai pembangkit keinginan seksual individu. Enzim nitric oxide synthase (NOS), adalah enzim yang bertanggungjawab keatas mekanisme ereksi. Bawang putih dapat menstimulasikan atau menggalakkan produksi NOS.  
  • Migrain -Dengan pengambilan bawang putih yang konsisten, migrain boleh dielakkan untuk individu yang sering mengalami migrain. Bawang putih dapat mencairkan darah dan membersihkan darah. Selain dari itu, kita hendaklah mengelakkan daripada mengambil makanan yang mengandungi MSG dan aspartame. Kerana, kedua bahan perasa ini akan menyebabkan terjadinya migrain. 
  • Kehamilan -Terdapat penemuan baru mengatakan, pengambilan bawang putih segar ketika hamil dapat mengurangkan risiko pra-eclampsia, iaitu kenaikan darah dan kadar protien dalam urin. Selain daripada 100% selamat untuk ibu mengandung dan bayi, bawang putih juga dapat menaikkan bert badan bayi dalam kandungan. Kajian ini dilakukan oleh Dr.D Sooranna, Ms.J Harani dan Dr.I Das di Academic Department of Obstetrics & Gyneacology di The Chelsea & Westminster Hospital,London.  
(Sumber: Rasulullah is my doctor, Jerry D.Gray)

Kalau rasa susah sangat nak makan Bawang Putih dan tak suka akan baunya@meninggalkan bau di mulut, Shaklee boleh membantu anda..telan jer pill Bawang Putih kami iaitu Garlic Complex.

 "Be Healthy & Stay Healthy"

Untuk Pertanyaan dan Pesanan Produk SHAKLEE:

✍ FB : Emma Kartika Mohd Anuar

➲ Shaklee Independent Distributor ID: 887782
✍ LIKE Fanpage : vitaminswithluv
✉ Email : ikka1979@gmail.com 
✆ Call/SMS/WhatsApp : 012-2285484 
➲ Cash On Delivery (COD) : Petaling Jaya, Shah Alam, Setia Alam, Klang (Bukit Raja, Meru dan Kapar) 
➲ Penghantaran ke seluruh Malaysia

Daftar sebagai ahli SHAKLEE dengan yuran pendaftaran serendah RM75.00 (seumur hidup) dan jimat sehingga 15-25%.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...