Monday 7 April 2014

Tips- tips Penyusuan Ibu

Salam Petang,


Hari ni saya nak kongsikan tentang tips penyusuan susu ibu yang saya amalkan. 


Alhamdulillah saya diberi kesedaran dan peluang untuk menyusukan anak saya, walaupun bermula hanya pada anak yang no.3. Saya menyusukannya sehinggalah usianya 2 thn 6 bulan. Mesti anda semua hairan, kenapa yang no.3? Bagaimana yang sulung dan no.2 ? Sebelum ini saya belum terbuka minda untuk menyusukan mereka secara penuh malah tiada ilmu tentang penyusuan pun. Secara jujurnya, saya sangat bersyukur dan bertuah sebab saya akhirnya terdedah kepada ilmu penyusuan susu badan. Alhamdulillah Allah swt beri jalan, ilmu, ilham dan nikmat penyusuan susu ibu kepada saya.Memang seronok sangat dapat susukan anak-anak. Rasa puas, rasa 'bonding' antara ibu dan anak yang sangat membahagiakan dan anak dapat membesar dengan khasiat terbaik susu ibu.

Yalah. Tak nak ke beri yang terbaik untuk anak? Susu ibu adalah susu terbaik untuk bayi. Hatta susu ibu yang dah diperah dan dibekukan pun masih sangat kaya khasiatnya berbanding susu formula. Dalam Al-Quran sendiri ada disebut saranan untuk susukan anak sampai umur 2 tahun. Jadi, mesti banyak sangat hikmahnya kan? Tapi, memang tak dinafikan nak menyusukan anak dengan susu badan secara eksklusif ni tak kurang juga banyak dugaannya. Tambah-tambah kalau tak cukup kuat mental fizikal, boleh terberhenti sekerat jalan. Jadi, ilmu penyusuan susu ibu juga sangat lah penting. Sekurang-kurangnya bila ada ilmu, lebih mudah kita nak capai matlamat lengkapkan penyusuan hingga umur anak 2 tahun. 

Tips-tipsnya :-
  • Minum air 3L sehari.
  • Susukan bayi sekurang-kurangnyanya 3 jam sekali. Pam atau perah sekiranya tak dapat susukan bayi.
  • Galakkan bayi minum susu hingga payudara kosong sebelum bertukar ke payudara sebelah lagi.
  • Setelah susukan baby, pam susu/ buat Teknik Marmet (perahan tangan) untuk pastikan payudara betul-betul kosong.
  • Istiqomah melakukan amalan rohani - Antaranya: Amalkan zikir Ya Matin & baca surah Al- Hujurat dengan niat nak menyusukan baby, selalu berdoa agar diberikan kemampuan untuk melengkapkan penyusuan dan sebagainya.
  • Elakkan stress, rehat secukupnya dan mesti positif mampu hasilkan susu yang cukup.
  • Eelakkan berdiet kerana ibu menyusu perlukan kalori secukupnya untuk hasilkan susu.
  • Buat 'power pumping' untuk galakkan penghasilan susu agar dapat buat stok EBM seawal mungkin.
  • Makan makanan yang menggalakkan penghasilan susu.
  • Pastikan mengamalkan pemakanan seimbang dan berkhasiat.
  • Memastikan ketetapan mental dan fizikal yang kuat melengkapkan penyusuan.
  • Pengambilan supplement set penyusuan susu ibu.

Secara kasarnya itulah tips yang saya amalkan dan tak lupa juga suplemen SHAKLEE juga menjadi salah satu faktor kejayaan saya dalam dunia penyusuan. 

Kenapa? 

Shaklee buat susu banyak ke?

Buat susu pekat ke? 

Jangan salah sangka tau sebab ramai kat luar sana yang "anti Shaklee" akan menafikan penggunaan vitamin Shaklee kepada BF mom..Sebab mereka-mereka semua ini dah salah tanggapan. Suplemen di ambil bertujuan untuk memastikan kesihatan si ibu sentiasa terjamin serta mendapat nutrien yang lengkap kerana tak semua makanan yang kita masak or makan itu masih penuh zatnya..who knows??? so sebagai satu cara untuk mendapatkan jumlah nutrien yang lengkap adalah dengan pengambilan makanan tambahan dan pilihan saya adalah VITAMIN SHAKLEE..Alhamdulillah pilihan saya tepat kerana sebelum ini saya pernah gagal untuk BF anak pertama saya TANPA SHAKLEE..

Secara peribadi pemahaman saya mengenai konsep vitamin Shaklee kepada BF mom di sini adalah bertujuan memberikan tahap kesihatan yang baik kepada si ibu, memberi nutrient lengkap yang tak mungkin boleh diperolehi dari sumber makanan harian kita, menjaga mood si ibu sebab bila mood baik maka penghasilan susu pun mudah, susu lebih berkualiti kerana ibu telah mendapat zat yang lengkap, bayi sihat & mudah kenyang kerana hasil susu yang berkualiti, badan ibu pun sentiasa sihat & bertenaga..tak percaya?? cubalah sendiri baru tahu.. Tak di nafikan sekarang ni terdapat pelbagai 'mik booster' di pasaran..produk melayu produk oversea masing2 pun nak jugak produce suplemen yang konon setanding Shaklee..for me tiada vitamin lain yang boleh menandingi kehebatan rumusan Shaklee sebab Shaklee adalah pakar dalam pembuatan vitamin terkenal di dunia..anyhow decision is yours. Saya sekadar share kan pengalaman saya serta sebab musabab kenapa saya pilih JENAMA SHAKLEE..

Kenapa masih tak nak bagi yang terbaik kepada permata hati yang sangat berharga? ;) Sekurang-kurangnya fikirkan lah nak jaga kesihatan diri sendiri. Bayi tu kecil lagi dan jauh lagi perjalanan hidup dia. Jadi, mama mestilah sihat, cergas, pantas dan bertenaga tambah-tambah lagi bila dah sampai masa nak mengejar si comel yang berlari tu nanti! :D 


 "Be Healthy & Stay Healthy"

Untuk Pertanyaan dan Pesanan Produk SHAKLEE:

✍ FB : Emma Kartika Mohd Anuar 

➲ Shaklee Independent Distributor ID: 887782
✍ LIKE Fanpage : vitaminswithluv
✉ Email : ikka1979@gmail.com 
✆ Call/SMS/WhatsApp : 012-2285484 
➲ Cash On Delivery (COD) : Petaling Jaya, Shah Alam, Setia Alam, Klang (Bukit Raja, Meru dan Kapar) 
➲ Penghantaran ke seluruh Malaysia

Daftar sebagai ahli SHAKLEE dengan yuran pendaftaran serendah RM75.00 (seumur hidup) dan jimat sehingga 15-25%.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...