Friday 30 May 2014

Mencegah Darah Tinggi @ HyperTension

Assalammualaikum & Selamat Tengahari semua..

Harapan MamaLuv agar anda semua diberkatiNya dan di kurniakan kesihatan yang baik. Hari ini MamaLuv nak share tentang tekanan darah tinggi atau hypertension. Penyakit ini selalu dikenali sebagai “silent killer” atau pembunuh senyap kerana ia tidak memberikan tanda-tanda symptom atau amaran seperti sakit gigi ataupun sakit belakang. Sekiranya tidak dirawat, ia boleh membawa risiko serangan jantung, strok, penyakit buah pinggang dan demensia. Faktor-faktor yang mempengaruhinya termasuklah faktor seperti sejarah keluarga, umur, etnik dan gaya hidup seseorang tersebut.

Mencegah Darah Tinggi @HyperTension
Tekanan darah yang sihat adalah pada paras 120/80 mm Hg atau lebih rendah. 140/90 mm Hg digunakan sebagai indikator untuk tekanan darah tinggi, tidak mengira usia seseorang itu. Angka pertama adalah tekanan sistolik iaitu tekanan apabila jantung mengalirkan darah ke seluruh tubuh anda.Angka kedua ialah tekanan diastolik iaitu tekanan ketika dalam keadaan rehat.

 Tanda dan Gejala Tekanan Darah Tinggi

✿ Pengidap Hypertension/Darah Tinggi kebanyakkannya tidak mengalami sebarang gejala.

✿ Kadang-kadang seseorang itu hanya mengalami gejala yang tidak spesifik seperti sakit kepala atau pening kepala.

✿ Sakit kepala boleh berlaku dalam kes Hypertension/Tekanan Darah Tinggi. Selalunya ianya berlaku di waktu pagi, bahagian belakang kepala dan rasa berdenyut (bergantung kepada tahap keterukan Hypertension/Tekanan Darah Tinggi).

✿ Untuk memastikan atau mengesahkan Hypertension/Tekanan Darah Tinggi, sila periksa tekanan darah anda di klinik berhampiran. Doktor anda akan menasihatkan berapa kerap anda perlu memeriksa tekanan darah.

*Peringatan, jangan tunggu sehingga gejala timbul kerana ia mungkin telah terlambat.

 ^^Penyebab-penyebab Tekanan Darah Tinggi^^

Penyebab hypertensi selalunya tidak diketahui walaupun selepas pemeriksaan doktor.Walau bagaimanapun hypertensi boleh disebabkan oleh:

✿ Cara hidup tidak aktif
✿ Umur melebihi 35 tahun
✿ Kegemukan
✿ Paras kolesterol tinggi
✿ Faktor keturunan & Sejarah keluarga
✿ Pengambilan alkohol yang berlebihan & merokok
✿ Pengambilan garam yang tinggi
✿ Ubatan seperti steroid, ubat antiradang bukan steroid
✿ Penyakit buah pinggang


set darah tinggiShaklee juga mempunyai set cadangan utk merawat & mencegah darah tinggi. Set ini 
 >>>terdiri daripada CoQ Heatlh Plus, Garlic dan OmegaGuard.

1. CoQ Heatlh Plus

✿ Beberapa kajian klinikal yang melibatkan jumlah beberapa individu di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa CoQ10 boleh mengurangkan tekanan darah. Walau bagaimanapun, ia mungkin mengambil masa 4 – 12 minggu untuk melihat apa-apa perubahan

✿ Dalam satu analisis, selepas membuat 12 kajian klinikal, penyelidik membuat kesimpulan bahawa CoQ10 berpotensi untuk menurunkan tekanan darah sistolik sehingga 17 mm Hg dan tekanan darah diastolik sebanyak 10 mm Hg, tanpa kesan sampingan yang ketara.

2. Garlic

✿ membantu mengekalkan tekanan darah yang normal dan paras kolestrol

✿ menggalakkan kesihatan kardiovaskular

✿ menurunkan kolestrol LDL, trigliserida dan kelikatan darah

3. OmegaGuard

✿ Omega 3 telah diuji dan dibuktikan untuk mengurangkan hipertensi(tekanan darah tinggi). Menurut kajian terbaru dari American Heart Association Journal telah menguji 5000 orang.

✿ Mereka mengenalpasti sejarah kesihatan dan mengukur tekanan darah pada awal kajian. Ia menunjukkan kebaikan Omega 3merendahkan tekanan darah berbanding orang yang tidak mengambilnya.

✿ Bertindak melancarkan saluran darah, membuang kolestrol . Kolestrol yang tidak terkawal menjadi bapa kepada penyakit darah tinggi, kencing manis dan sebagainya.


 "Be Healthy & Stay Healthy"

Untuk Pertanyaan dan Pesanan Produk SHAKLEE:

✍ FB : Emma Kartika Mohd Anuar 

➲ Pengedar Sah Shaklee Klang (SID) ID: 887782
✍ LIKE Fanpage : vitaminswithluv
✉ Email : ikka1979@gmail.com 
✆ Call/SMS/WhatsApp : 012-2285484 
➲ Cash On Delivery (COD) : Petaling Jaya, Shah Alam, Setia Alam, Klang (Bukit Raja, Meru dan Kapar) 
➲ Penghantaran ke seluruh Malaysia


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...